Vitaminsarok
27
febr.

Tél végére a magyarok 95%-a D-vitamin hiányos

Post in Vitaminsarok

A tél végére a magyarok 95%-ának nem megfelelő a D-vitamin szintje, mégis csupán 15%-uk szed valamilyen D-vitamin készítményt – derül ki egy friss orvosi felmérésből. Nem szabad félvállról venni a kérdést: tél végére a lakosság kétharmadánál olyan kritikus a D-vitamin hiánya, hogy az immunrendszerük működése is romolhat.

A tél végére kialakuló D-vitamin-hiánynak az influenzajárványokban is fontos szerepe lehet: egy japán felmérés szerint közel felével csökkentheti az influenza kialakulásának esélyét a napfényvitamin pótlása. A megfelelő bevitelre az első pillanattól kezdve oda kell figyelnünk: a gyermeki élet fogantatástól számított első 1000 napjában különösen fontos a D-vitamin, hiszen nélkülözhetetlen az egészséges sejtfejlődéshez, hiánya pedig növeli a gyerekkori cukorbetegség és számtalan más súlyos betegség kockázatát is.

A Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság (MOOT) friss, reprezentatív felmérése[1] szerint a magyarok 95%-ának D-vitamin szintje – kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül – elmarad a kívánatostól a tél végére. A lakosság csaknem kétharmadánál annyira kritikus a vitamin-hiány, hogy az immunrendszer működése is veszélybe kerülhet, csontritkuláshoz vezethet, és fokozhatja a szív- és érrendszeri betegségek, valamint számos rákos megbetegedés kialakulásának kockázatát, sőt, a depresszióra való hajlamot is. A tél végi D-vitamin hiánynak is szerepe lehet abban, hogy ilyenkor könnyebben terjed az influenza: egy japán kutatás szerint az influenzás megbetegedések kialakulásának kockázata 42%-kal csökkenthető megfelelő mennyiségű D-vitaminnal.

Mivel az ősz végi, téli és kora tavaszi időszak alacsony UV-B sugárzása Magyarországon nem megfelelő a D-vitamin képzéshez, és az átlagos hazai étrenddel  a szükséges bevitelnek csak a töredéke biztosítható, ilyenkor különösen fontos lenne a D-vitamin pótlása. A MOOT felmérésének eredményei szerint azonban a lakosság csupán 15%-a szed valamilyen D-vitamint (is) tartalmazó készítményt.

A vizsgált személyek 7%-a szoláriumozott, az ő esetükben a D-vitamin érték magasabb volt. 29%-uk szenvedett már el korábban csonttörést, de csak 8%-uk tudott csontritkulásról. Szomorú tény, hogy még csontritkulással kezelt betegek sem vették elég komolyan a D-vitamin-pótlást: csak 48% szedett azt tartalmazó készítményt, annak ellenére, hogy ilyenkor az orvosok előírják.

Bár a D-vitamin hiánya mindenkinél komoly egészségügyi kockázatot jelent, a vitamin megfelelő szintje különösen fontos a fogantatástól számított első 1000 napban, amikor soha meg nem ismételhető minőségi és mennyiségi változások mennek végbe a szervezetben.

„A D-vitamin nélkülözhetetlen egészséges sejtfejlődéshez, és alapvető szerepet játszik az idegrendszer fejlődésében, valamint az immunrendszer megfelelő működésében is. Mivel a D-vitamin segíti a csontok szilárdságához szükséges kalcium beépülését, különösen fontos ebben az életszakaszban a csontok fejlődése, a megfelelő csonttömeg elérése és ezzel együtt a csontritkulás megelőzése szempontjából is.

Emellett azok a gyerekek, akik megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jutnak, kevésbé fogékonyak az egyes típusú cukorbetegségre, az allergiás megbetegedésekre az asztmára is” – hívta fel figyelmet  dr. Takács István, a Magyar Primer Prevenciós Orvosi Egyesület elnöke, MOOT főtitkára.

Ennek a korai életszakasznak a jelentőségére hívja fel a figyelmet az Első 1000 nap program, amelyben ha a szülők kellő figyelmet fordítanak a megfelelő vitamin- és ásványi anyag bevitelre, egészségesebbé tehetik gyermekük életét.

A Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság korra, nemre, lakhelyre reprezentatív felmérése 882 fő adatait dolgozta fel.

Forrás: http://lifemagazin.hu

Kapcsolódó elemek

  • Mi okozza a tavaszi fáradtságot?

    Nehezen viselhető a bágyadtság, az aluszékonyság, a fejfájás, a szédülés és az ingerlékenység egyszerre. Ráadásul hiába süt a nap, bennünk még mintha mindig tél lenne. Kora tavasszal sokan tapasztalnak magukon depresszióhoz hasonló tüneteket. Alvászavar, kimerültség, rossz közérzet jelentkezik.

  • A folsavhiány tünetei

    A B12 és a folsav egyaránt a B-vitaminok közé tartozik. Ezek a vitaminok feltétlenül szükségesek a vörösvérsejtek fejlődéséhez, a sebgyógyuláshoz és a DNS-szintézishez. B12-vitamin- és/vagy folsavhiány akkor alakul ki, ha a bevitel hosszabb távon kevesebb a szükségesnél.

  • Mennyi a napi D-vitamin-szükséglet?

    Köztudott, hogy a szervezet képes D-vitamint előállítani, ezért viszont nem mindig figyelünk oda a megfelelő mennyiségű bevitelre. Pedig ebben az esetben a fellépő vitaminhiány az egészség alapvető feltételének hiányát jelenti.

  • Ideje pótolni a D-vitamint

    A magyar lakosság mintegy kétharmada küzdhet D-vitamin-hiánnyal. Fontos tudni, hogy ennek az alapvető vitaminnak a pótlása hogyan járul hozzá egészségünk megőrzéséhez, és a nyári hónapok valóban feltöltik-e D-vitamin-raktárainkat.

  • Az A-vitamin hiány jelei

    Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin, melyre többek között a szemünk, a bőrünk és az idegrendszerünk és az immunrendszerünk egészségének megőrzéséhez van szükség. Szerencsére a legtöbb esetben a táplálékunkkal biztosíthatjuk a megfelelő A-vitamin-bevitelt, de azért nem árt tisztában lenni a hiánybetegség tüneteivel. Lássuk ezeket!