Vitaminsarok
02
nov.

Ideje pótolni a D-vitamint

Post in Vitaminsarok

A magyar lakosság mintegy kétharmada küzdhet D-vitamin-hiánnyal. Fontos tudni, hogy ennek az alapvető vitaminnak a pótlása hogyan járul hozzá egészségünk megőrzéséhez, és a nyári hónapok valóban feltöltik-e D-vitamin-raktárainkat.

Itt az ősz, amely hazánkban közismerten esős évszak, a vénasszonyok nyarát leszámítva kevés napsütéssel. Ilyenkor az idős emberek hajlamosak bezárkózni otthonukba, a dolgozó lakosság is munkahelye és otthona között ingázik, többnyire romlik a bevitt tápanyagok minősége, csökken a fizikai aktivitás, és nemcsak az idő, hanem hangulatunk is gyakran borússá válik.

A magyar lakosság több mint hatvan százalékánál ezért nem is a D-vitamin-szint normális fenntartásáról, hanem a D-vitamin-hiány pótlásáról kell gondoskodni. A legfrissebb hazai ajánlások szerint egy átlagos felnőtt embernek körülbelül 2000 nemzetközi egység (NE) a napi D-vitamin-szükséglete, mely igényt nyáron hiányállapot nélkül egészséges táplálkozással és napi húsz-huszonöt perc szűrt napfényen való tartózkodással biztosítani tudunk.

Azonban a nyár elmúltával a D-vitamin-készletek 6 hét alatt lemerülnek, és a téli időszakokban egy egészséges szervezet sem tud elegendő mennyiségű D-vitaminhoz jutni. Ősszel és télen mindössze 80 nemzetközi egység D-vitamin jut be a szervezetünkbe megfelelő táplálkozás esetén, a jelenlegi ajánlás azonban ennek a többszöröse: 2000 NE. Hiszen a hűvösebb idő érkeztével nem éri annyi napfény testünket, egyre kevesebbet tartózkodunk a szabadban, ráadásul az őszi-téli időszakban kevesebben figyelnek oda az egészséges, változatos és kiegyensúlyozott táplálkozásra.

Ezért már ősszel jelentkezhetnek a D-vitamin-hiány tünetei, tél végére pedig 10-ből 9 magyar ember szenved D-vitamin-hiányban.

Kiemelten fontos a D-vitamin szedése a megfázásos időszakban, hiszen jelentős szerepet tölt be a szervezetnek a fertőző betegségek - pl. az influenza, megfázás - elleni védekezésében. Az immunrendszer úgynevezett ölősejtjei ugyanis akkor aktívak, ha megfelelő D-vitamin-koncentráció áll rendelkezésükre.

"A D-vitamin-szint 37,5-50 nmol/l-ről 75-100 nmol/l-re történő emelése a rendelkezésre álló adatok alapján az influenzás megbetegedések számát 90 százalékkal csökkentené" - hívja fel a figyelmet a télvíz idején különösen aktuális, kevésbé ismert hatásokra is a Magyar Primer Prevenciós Orvos Egyesület közreműködésével készült hazai konszenzus a D-vitamin szerepéről. A szinte minden szervrendszerben érvényesülő hormon hiányállapotában ugyanekkor kiszolgáltatottabbá válunk a vírusos és bakteriális betolakodókkal, gyulladásokkal szemben, és akár immunzavar is felléphet.

Ez egyebek mellett olyan autoimmun betegségek kialakulásához vezethet, mint a cukorbetegség, a szklerózis multiplex vagy a pikkelysömör. Mindemellett a D-vitamin-hiány legjobban kutatott következménye a csontvesztés, valamint ismert az is, hogy a csontritkulásra szedett szerek hatékonysága is kisebb, ha alacsony a D-vitamin-szint.

A D-vitamin-hiány emellett növelheti a daganatos betegségek esélyét is, különösen az emlő- és a vastagbélrák szempontjából rizikótényező. Pótláshoz különböző szájon át alkalmazható tablettákat, pezsgőtablettákat, rágótablettákat, kapszulákat, gyermekeknek pedig cseppeket használhatunk, melyek aktív D-vitamint tartalmaznak.

Kapcsolódó elemek

  • Mi okozza a tavaszi fáradtságot?

    Nehezen viselhető a bágyadtság, az aluszékonyság, a fejfájás, a szédülés és az ingerlékenység egyszerre. Ráadásul hiába süt a nap, bennünk még mintha mindig tél lenne. Kora tavasszal sokan tapasztalnak magukon depresszióhoz hasonló tüneteket. Alvászavar, kimerültség, rossz közérzet jelentkezik.

  • Súlyos bajt okozhat a D-vitamin-hiány

    Egy friss elemzés adatai szerint a diabéteszes retinopátia újabb olyan kísérőbetegség, amely a D-vitamin-hiánnyal hozható összefüggésbe. Kitolható, vagy akár meg is akadályozható az ideghártya-betegség kialakulása a cukorbeteg vércukorszintjének megfelelő szinten tartásával.

  • A folsavhiány tünetei

    A B12 és a folsav egyaránt a B-vitaminok közé tartozik. Ezek a vitaminok feltétlenül szükségesek a vörösvérsejtek fejlődéséhez, a sebgyógyuláshoz és a DNS-szintézishez. B12-vitamin- és/vagy folsavhiány akkor alakul ki, ha a bevitel hosszabb távon kevesebb a szükségesnél.

  • Mennyi a napi D-vitamin-szükséglet?

    Köztudott, hogy a szervezet képes D-vitamint előállítani, ezért viszont nem mindig figyelünk oda a megfelelő mennyiségű bevitelre. Pedig ebben az esetben a fellépő vitaminhiány az egészség alapvető feltételének hiányát jelenti.

  • Torokfájás: mi segít, a hideg vagy a meleg?

    Gyulladt torok, égető érzés nyeléskor. Ilyenkor ne igyunk hideg italokat, mondja a jó barát, inkább egy forró teát javasol. Mások viszont azt ajánlják: együnk inkább fagylaltot. Kinek van igaza?