Vitaminsarok
03
jún.

Magnézium és B6, a két stresszűző

Post in Vitaminsarok

A szervezetnek megfelelő ásványianyag- és vitaminmennyiségre van szüksége ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan működjön. A mindennapi rohanás, a sok megoldandó feladat állandó stresszforrást jelent, ami megviseli a testet és a lelket. De van megoldás!

Izomgyengeség, izomrángások, szívritmuszavarok, depresszió, szorongás, álmatlanság - sokaknak ismerősek lehetnek a tünetek.
Az ok a magnéziumhiány is lehet, amelynek negatív jelei leginkább az izomműködésben jelentkezhetnek: az éjszakai lábikragörcsöket ennek köszönhetjük.

Ugyanakkor nemcsak a vázizomzat, de a belső szervek és a vérerek falát alkotó simaizomzat működése is magnéziumfüggő. Van, akinél az idegrendszeri tünetek jelentkeznek erőteljesebben - feszültek, idegesek lesznek - másnál a testsúlynövekedés, emésztési panaszok, mellfeszülés lép fel. De olyan is akad, akinek megnő az étvágya, főleg az édességet kívánja. A magnéziumhiány fokozza a szív vérellátását biztosító koszorúerek összehúzódását, s ez rontja a szív vérellátását: csökken a szívizomsejtek oxigénellátása, a szív munkája elégtelenné válik. Ez az ásványi anyag az, ami fontos szerepet játszik az ideg- és izomsejtek közötti ingerület-átvitelben is, ezért hiányában zavar keletkezik a szív ingerképző és -vezető rendszerének működésében, ami szívritmuszavart okoz.

Vitaminhiány is lehet

Az általános gyengeség, enerváltság, fáradtság, idegesség ugyanakkor a B6 vitamin hiányát is jelezheti. A B6 vitamin egy vízben oldódó vitamin, a szervezetből az emésztés után néhány órával kiürül, ezért a rendszeres pótlásáról gondoskodni kell. E vitamin hiánya miatt bőr- és nyelvgyulladás, vérszegénység és - különösen csecsemőkben és kisgyermekekben - görcsállapot léphet fel. Számos anyagcsere-folyamat szabályozásában vesz részt, nélkülözhetetlen az idegrendszer és az immunrendszer működéséhez, a bőrfelület épségének megőrzéséhez és a vérképzéshez.

Miért kevés?

Diéta, fogyókúra vagy egyoldalú táplálkozás esetén csökken a szervezetbe kerülő magnézium és B6 vitamin mennyisége, a hosszan tartó hasmenéses állapot, vagy a rendszeres, nagyobb mennyiségű alkohol elfogyasztása pedig a felszívódását gátolja. Ez utóbbi a magnézium kiürülést is fokozza, csak úgy, mint egyes vesebetegségek, vagy vízhajtók szedése. Akkor is könnyen kialakulhat magnéziumhiányos állapot, ha megnő a szervezet igénye az ásványi anyag iránt: ilyen az erőteljes fizikai igénybevétel és az aktív sportolás miatt következhet be. B6 bevitelre pedig - a tapasztalatok alapján - például hormonális fogamzásgátlók szedése esetén érdemes különösen odafigyelni.

Mennyit? Hogyan?

A felnőttek napi magnéziumigénye 300-350 mg, ami az átlagos táplálkozási szokások mellett nem kerül be a szervezetbe: mindössze 210-270 mg magnéziumot fogyasztunk naponta. Ha javítani szeretnénk ezen a mennyisége együnk magas magnéziumtartalmú ételeket. Ilyen többek között a banán, a körte, a citrusfélék, a brokkoli, a karfiol, az olajos magvak, a teljes kiőrlésű gabonafélék. A magnézium felszívódását és a sejtekbe való bejutását a B6-vitamin jelenléte segíti. A táplálkozásban jó B6 források a sörélesztő, a gabonafélék - például a búzakorpa és a búzacsíra -, a húsok, a belsőségek (máj, vese, szív), valamint a káposzta, a tej, a tojás is.

Kapcsolódó elemek

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.

  • Mennyi magnéziumot fogyasszunk?

    Szervezetünk számára a magnézium az egyik legfontosabb ásványi anyag, amely az izmok, az ízületek és a csontok egészségéhez is elengedhetetlen. Sportolók számára különösen fontos a többletbevitel. Sportorvost kérdeztünk az ideális napi bevitelről és a legjobb magnéziumforrásokról.

  • A mézről, tévhitek nélkül

    Cukor helyett használjon mézet! -  Valóban hizlal? -  Csak a folyékony méz jó? -  Milyen mézet vegyünk? -  A lépes méz -  Mézes csemegék
    Sokan csak édesítőszernek tekintik, pedig a méz ennél sokkal több. De mi is valójában az ókori görögök által csak égi harmatnak emlegetett nyalánkság?

  • Ételek, amelyektől fiatalok maradunk

    Bőrünk szépsége és rugalmassága a genetikánkon és a megfelelő ápoláson kívül nagyban függ attól is, hogy hogyan táplálkozunk. Bizonyos, az ételekben található vitaminoknak, ásványi- és egyéb anyagoknak regeneráló, fiatalító, illetve állagmegőrző hatása is lehet.

  • A zab kevésbé ismert hatásai

    A zab pehely formája egyre népszerűbb, hiszen olcsó, sokféleképp variálható reggeli gyanánt is, nem mellékesen pedig rengeteg remek hatása van. Nézzük most ezeket!