Vitaminsarok
18
nov.

Gyümölcsök télire

Post in Vitaminsarok

A gyümölcsök legértékesebb táplálékaink közé tartoznak. Szerencsére, télen is tudunk gyümölcsöt fogyasztani. Ezek egy része nem nálunk terem, hanem a tőlünk délebbre fekvő országokban.

Kivétel: az alma, a téli körte és a birsalma, mert ezek a nyáron és ősszel termő gyümölcsök megfelelő körülmények között egész télen át tárolhatók.

Mivel a gyümölcsök gyümölcscukrot, fruktózt tartalmaznak – anélkül, hogy belemennék tudományos részletekbe - nem árt, ha ismered  a következő kifejezést, mert találkozhatsz vele.

Glikémiás index: azt mutatja meg, hogy egy adott étel mennyiben emeli meg a vércukor szintet. Ez azért fontos, mert a vércukor szint emelkedésére a szervezetben az inzulin nevű hormon termelődik, és ha ez tartósan és folyamatsan fennáll, cukorbetegség lehet a következmény. A mennyiségektől függő értékeket a glikémiás terhelés határozza meg, és ez az, amire figyelni érdemes.

Ha találkozol a glikémiás terhelés adataival, akkor három értéket találhatsz: alacsony: 0 – 10közepes: 10 – 20magas: 20 fölött

Mielőtt még megijednél a számoktól, a lényeg: ne fogyassz sok cukrot – és itt elsősorban a háztartásban használt kristály-, kocka- és porcukorra gondolok.

téli gyümölcs, vitamin

Ezek a finomított cukorféleségek gyorsan felszívódnak, a szervezetben inzulin termelődik, amelynek tartós magas értéke cukorbetegséget okozhat.

Cukor helyett egyél inkább gyümölcsöket, amelyek cukortartalmuk mellett számtalan értékes anyagot tartalmaznak és rost tartalmuk miatt felszívódásuk is lassúbb. Ha valaki cukorbetegségben szenved, a súlyosságtól függően vegye igénybe orvos vagy természetgyógyász tanácsát a gyümölcsfogyasztással kapcsolatban.

Még egy megjegyzés: a C-vitamin az egyik leghatásosabb antioxidáns. Az antioxidánsokról írtam már az “Őszi gyümölcsök” című bejegyzésben.

Téli gyümölcsök:  

 Banán: Alacsony kalória tartalom - általában nem így tudjuk - mellett kálium és rost tartalma jelentős, segíti a belekben működő jó baktériumok fennmaradását.  Egyik nagy előnye, hogy időhiányban akár egy-egy étkezést is pótolhat.

Kivi: Ez a gyümölcs értékes C vitamin forrás, majdnem kétszer annyi C-vitamin van benne, mint a narancsban. Rost-, kálium- és magnézium tartalma is jelentős. Kínából származik, de manapság Ausztráliában, Új-Zélandon és Kaliforniában termelik. Az érett kivi lédús, ezért friss gyümölcslé is készíthető belőle.

Citrom: Sok C-vitamint tartalmaz. Már a 18. században felfedezték, hogy fogyasztásával megelőzhető a skorbut nevű betegség, amely miatt a 15. és 16. száradban a híres hajósok: Vasco da Gama és Magellán az óceánkon hajózva – ahol hosszú ideig nem jutottak hozzá friss zöldségekhez és gyümölcsökhöz - legénységének nagy része életét vesztette. Később James Cook, egy korabeli kutatás alapján saját tengerészeinél savanyú káposzta (amelyben szintén sok C-vitamin van) és citromlé rendszeres kiosztásával  megakadályozta a skorbut kialakulását. A citromban a C-vitamin mellett gyulladásgátló anyagok is vannak és lúgosító hatása is ismert.

Narancs: C-vitamin tartalma jelentős, de számos más értékes anyag tartalmával segíti egészségünk fennmaradását. Kalciumot, rostokat és gyulladásgátló anyagokat tartalmaz. A gyümölcs héja is nagyon egészséges lenne, de sajnos, mivel nem ismerjük a tárolási és szállítási körülményeket, jobb, ha ennek fogyasztásáról lemondasz

.Grepfrút:C-vitamint, kisebb mennyiségben kalciumot és magnéziumot tartalmaz. A piros színűben gyümölcsben sok más antioxidáns és A vitamin is van. Alacsony kalória tartalma miatt fogyókúrázóknak is ajánlható.

Alma:A hazai földben termő almának nincs párja. Erről a gyümölcsről olvashatsz részletesen az “Őszi gyümölcsök” című  bejegyzésben. A télálló fajták az üzletekben és a piacokon egész télen kaphatók.Körte:Kalcium, foszfor, magnézium, valamint rost tartalma jelentős ennek a szintén itthon termő gyümölcsnek.Télálló fajtáihoz egész télen hozzájuthatsz. Nyersen is finom, de párolt formában bizonyos húsételek kellemes kiegészítője.

Birsalma:Ez a gyümölcs itthon is terem. Rost és C-vitamin tartalma miatt előnyös lenne nyersen is enni, de ezt nem sokan teszik fanyar, kesernyés íze miatt. Sütve, főzve vagy püré formájában elkészítve sült húsok remek kiegészítője. Birsalma sajtot is szokás készíteni, ami nagyon finom (főként, ha dió is van benne), de ajánlatos vele vigyázni, mert nagyon magas a cukor tartalma.  Egészséged érdekében fogyassz télen is naponta gyümölcsöket! 

Forrás:Jonny Bowden: Egészséges élet, egészséges táplálkozás.

Kapcsolódó elemek

  • Miként szolgálja egészségünket a szőlőmag-kivonat?

    A szőlőmag kivonat egyike a természet leghatékonyabb antioxidánsainak! Sok tanulmány szerint az öregedési folyamat és a test általános leépülési folyamatának egyik fő oka a szabad gyökök jelenléte.

  • Mire jó a koenzim q10?

    Azt már tisztáztuk, hogy milyen belső folyamatokban vesz részt a koenzim Q10, de arról még nem esett részletesen szó, hogy pontosan mi célt is szolgál, ha koenzim Q10 tablettát fogyasztunk. Nézzük meg tehát, hogy miben is segít nekünk ez a molekula.

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.

  • Az immunrendszer védelmezője: C-vitamin

    A C-vitamin talán a legismertebb mikrotápanyag, legtöbben a fontosságával is tisztában vannak. Ám azt, hogy pontosan mi a funkciója a szervezetben, illetve hogy milyen tünetekkel jár a hiánya, már kevesebben tudják.

    A C-vitamin az egyik legnépszerűbb mikrotápanyag és az egyik legtöbbet szedett étrend-kiegészítő. Hatalmas szerepe van a szervezet normális, egészséges működésének fenntartásában: elsősorban az immunrendszernek van szüksége elegendő C-vitaminra, de többek között a szép bőrhöz is kell C-vitamin. 

  • Súlyos bajt okozhat a D-vitamin-hiány

    Egy friss elemzés adatai szerint a diabéteszes retinopátia újabb olyan kísérőbetegség, amely a D-vitamin-hiánnyal hozható összefüggésbe. Kitolható, vagy akár meg is akadályozható az ideghártya-betegség kialakulása a cukorbeteg vércukorszintjének megfelelő szinten tartásával.