Vitaminsarok
18
nov.

Gyümölcsök őszre

Post in Vitaminsarok

A különféle táplálkozástudományi irányzatok képviselői egyetértenek abban, hogy a gyümölcsök  a legegészségesebb táplálékok közé tartoznak, nyersen fogyasztva könnyen emészthetők és energiát adnak, lúgosítják a szervezetet, antioxidáns hatású anyagokat tartalmaznak, különféle vitaminok és ásványi sók legjobb forrásai.

Mielőtt szó esnék az egyes gyümölcsökről – lesznek, akik nem tudják, mi is az antioxidáns hatás.

Nagyon egyszerűen: a szervezetben zajló oxidációs folyamatok súlyos károsodást okozhatnak a sejteknek és a szerveknek.

Az oxidáció jelen van szinte minden hosszan tartó betetség  (pl.szívbetegségek, rák, látási problémák, memóriazavar) hátterében.

Az antioxidánsok segítenek megküzdeni ezekkel a folyamatokkal, ezért egészség megőrző hatásúak. Most pedig nézzük őszi gyümölcsöket: 

őszi gyümölcsök, vitamin

Alma: “Minden nap egy alma az orvost távol tartja” – így szól a mondás. Ennek a gyümölcsnek sajnos, ma már csak néhány fajtája kapható, pedig eredetileg nagyon sokféle almát termesztettek. Antioxidáns hatása igen jó, az almafogyasztók között kevesebb a daganatos, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedés.

Értékes rostforrás, csökkenti a cukorbetegség és a csontritkulás kialakulásának kockázatát.  Jól tárolható, ezért egész télen fogyasztható és az ára is elfogadható.

Áfonya: Nagyon értékes gyümölcs. Tudományos körökben az agy eledelének nevezik, mint memóriavédő táplálékot. Gyulladásgátló anyagokat is tartalmaz, amelnek azért van nagy jelentősége, mert nagyon sok betegség mögött a szervezetben levő gyulladásos folyamatok húzódnak meg. A fekete áfonya jó hatással van a szemre. A leghatékonyabb antioxidáns gyümölcs. Régen lehetett szedni bizonyos erdős területeken, ma csillagászati áron kapható a piacokon (2500 Ft kilója).

Télen fagyasztott formája kapható, aszalt formában is megtalálható az élelmiszer áruházakban és a belőle készült lekvár is kiváló. 

Őszibarack: Minden megvan benne, ami egy egészséges gyümölcshöz kell. Alacsony a kalória tartalma, rostos, kalcium, magnézium, foszfor, A-, C- és K vitamin forrás. Gyulladásgátló anyagot is tartalmaz. Nagyon jóízű, Kínából származik és a kínaiank a barackfát az élet fájának is nevezték.

Két fajtája ismert: az őszibarack és a nektarin. Ára is elfogadható. Nálunk csak nyáron és ősszel terem, de télen is hoznak be külföldi fajtákat, mert eltenni csak őszibarack dzsem vagy lekvár formájában lehet, ami viszont nagyon finom.

Szőlő: Legyen fehér, piros vagy “fekete” ez a kedvelt gyümölcs, nagyon sok értékes anyagot tartalmaz. Rákmegelőző és antioxidáns hatása mellett öregedésgátló anyagot is megtalálható benne. A szőlőmag és a szőlőhéj is sok értékes anyagot forrása. A sötétkék színű fajtákból készülő vörösborban is megtalálhatók azok a héjban levő anyagok (a héjával együtt erjesztik, amikor vörösbort készítenek belőle), amelyek védelmet nyújtanak a környezeti hatások valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen.

Ára az időjárástól függően változik. Most éppen 400-500 Ft-ért lehet kapni a piacokon. Igazi őszi gyümölcs, télen csak külföldi fajták kaphatók elég borsos áron. Egy baj van vele: magas a kalóriatartalma, ezért fogyókúrázóknak és cukorbetegeknek nem ajánlott. Tartósított formái: a mazsola és a bor (igen, végül is szőlőből készül és napi 1 pohár minden egészséges embernek jót tesz).

Szilva: Az egyik legfinomabb gyümölcs. Magas antioxidáns tartalma van és elősegíti a bélrendszer működést. Kálium tartalma is jelentős. Cukortartalma viszont magas, ezért fogyókúrázóknak kis mennyiségben javasolt, cukorbetegek kerüljék fogyasztását. A szilvafa nem kényes, szinte mindenhol megterem. Ára nem túl magas. Belőle készül az egyik hungarikum: a mindenki által kedvelt szilvás gombóc (ki ne szeretné?) Legkedveltebb tartósított

formák: ecetes szilva (nagyon finom sült húsokhoz), szilvalekvár, aszalt szilva.Fontos dolog: mivel a gyümölcstermelésben is elég szok vegyszert használnak fel a termés növelésére és a kártevők ellen, nem mindegy, hol vagy kitől vásároljuk.

Egyetek sok gyümölcsöt és szoktassátok rá gyermekeiteket is, mert aki nem fogyasztja, lemond az egyik legegészségesebb tápanyag forrásunkról.

Te mit gondolsz erről? 

Forrás: Jonny Bowden: Egészséges élet, egészséges táplálkozás

Kapcsolódó elemek

  • Miként szolgálja egészségünket a szőlőmag-kivonat?

    A szőlőmag kivonat egyike a természet leghatékonyabb antioxidánsainak! Sok tanulmány szerint az öregedési folyamat és a test általános leépülési folyamatának egyik fő oka a szabad gyökök jelenléte.

  • Mire jó a koenzim q10?

    Azt már tisztáztuk, hogy milyen belső folyamatokban vesz részt a koenzim Q10, de arról még nem esett részletesen szó, hogy pontosan mi célt is szolgál, ha koenzim Q10 tablettát fogyasztunk. Nézzük meg tehát, hogy miben is segít nekünk ez a molekula.

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.

  • Az immunrendszer védelmezője: C-vitamin

    A C-vitamin talán a legismertebb mikrotápanyag, legtöbben a fontosságával is tisztában vannak. Ám azt, hogy pontosan mi a funkciója a szervezetben, illetve hogy milyen tünetekkel jár a hiánya, már kevesebben tudják.

    A C-vitamin az egyik legnépszerűbb mikrotápanyag és az egyik legtöbbet szedett étrend-kiegészítő. Hatalmas szerepe van a szervezet normális, egészséges működésének fenntartásában: elsősorban az immunrendszernek van szüksége elegendő C-vitaminra, de többek között a szép bőrhöz is kell C-vitamin. 

  • Súlyos bajt okozhat a D-vitamin-hiány

    Egy friss elemzés adatai szerint a diabéteszes retinopátia újabb olyan kísérőbetegség, amely a D-vitamin-hiánnyal hozható összefüggésbe. Kitolható, vagy akár meg is akadályozható az ideghártya-betegség kialakulása a cukorbeteg vércukorszintjének megfelelő szinten tartásával.