Vitaminsarok
13
okt.

Gyümölcs és zöldség

Post in Vitaminsarok

A zöldségfélék a legfontosabb tápanyagaink, de nem csak azok: zöldségek képezik a leghatékonyabb és legfőbb gyógyszereinket is, melyek betegségek esetén védelmet nyújtanak számunkra. Már az ókorban Hippokratész, a neves görög orvos is azon a véleményen volt: „az ételed a gyógyszered, a gyógyszered az ételed”. Tapasztalhatjuk a vegyileg előállított gyógyszerek – sokszor felesleges – fogyasztásából eredő számos hátrányt: újabb, korábban ismeretlen betegségeket szít szervezetünkben a terápia részét képező gyógyszer, és ez hozzáadódik előző bajunkhoz, fokozza szervezetünk leromlását.

 

A zöldségekkel és más növényekkel való kezelés nem korlátozódik egy vagy két, az egésztől elválasztott növényi alkotóelem terápiás felhasználására: akárcsak a gyógynövényekkel való gyógyítás, a „táplálkozással gyógyulás” (trofoterápia) esetében is csakis a teljességében, érintetlenül a szervezetbe juttatott élelem (zöldség és gyümölcs) képes jótékonyan hatni a szervezetünkre. Akkor védjük meg egészségünket, ha naponta rendszeresen, bőséggel fogyasztunk friss zöldségféléket és gyümölcsöket.

A zöldség- és gyümölcslé (és itt a házilag, gyümölcscentrifugával nyert levekre, és nem az iparilag előállítottakra gondolunk) folyékony élelem, kevés benne a rostanyag, és mint ilyen, bizonyos esetekben különösen javallt: a gyermek elválasztásának kezdetén, különleges és speciális diéta, vagy vastagbél- és gyomornyálkahártya-gyulladások esetén, olyankor, ha egyes gyümölcs- és zöldségfélék (sárgarépa, káposztafélék, alma) fokozott, folyadék formában való bevitelét írja elő az orvos számunkra, és amikor gyors és megerőltetés nélküli emésztés másképpen nem lenne megoldható. A többi esetben azonban mindenképpen a teljes zöldség és gyümölcs elfogyasztását javasoljuk a kedves olvasónak. A mindenkori alapos rágás alapvető követelmény, hogy nyállal jól keveredjék az élelem.

Nem győzzük hangsúlyozni azt sem, hogy mennyire fontos a gyümölcs vagy a zöldség származása: lehetőleg biogazdaságban előállított termékeket szerezzünk be.

A zöldség és gyümölcs terápiás fogyasztásra szánt összeválogatását minden esetben orvos vagy táplálkozási szakember segítségével végezzük.

Néhány hasznos tanács:

Kerüljük a NEM az idénynek megfelelő gyümölcsök és zöldségek fogyasztását: az érés az évnek abban az időszakában következik be, amikor a szervezetünkre nézve leginkább előnyös az elfogyasztása; ezenfelül pedig azok a termesztett növények, melyek termesztési folyamatába túlzottan beleavatkozott az ember, esendőbbek és kevésbé képesek ellenállni a kártevőknek, következésképpen ezeket többször permetezik, illetve nagyobb dózisban látják el vegyszerekkel;

Kerüljük a túlfőzésüket: a hő hatására a zöldségfélék összetétele megváltozik, csökken vagy le is bomlik a bennük lévő vitamin- és ásványianyag-tartalom; az enzimek és a baktériumflóra is tönkremegy;

Kerüljünk minden mélyreható beavatkozást: ne alakítsuk át (vágás, szeletelés, darabolás, facsarás, stb.) a zöldségeket és gyümölcsöket sokkal az étkezési idő előtt, hanem csakis közvetlenül a fogyasztást megelőzően; az oxigén és a fény két olyan oxidáló tényező, melyek által egyes élő anyagok – mindenekelőtt a vitaminok – elveszítik hatékonyságukat;

A gyümölcsöket a főétkezéseken kívül fogyasszuk (reggeli, tízórai, uzsonna)

A zöldséget nyersen és az étkezés kezdetén fogyasszuk.

Kapcsolódó elemek

  • Miért kell nyáron erősíteni az immunrendszert?

    Szervezetünket probiotikus baktériumok milliárdjai védik, nélkülük nincs egészséges ember. A gyomor-bélrendszerben található laktobacillusok és a bifidobaktériumok fontos feladatot látnak el, gátolják a potenciális kórokozók és gombák túlzott elszaporodását, stimulálják az immunrendszert, óvnak a betegségekkel szemben.

  • Miként szolgálja egészségünket a szőlőmag-kivonat?

    A szőlőmag kivonat egyike a természet leghatékonyabb antioxidánsainak! Sok tanulmány szerint az öregedési folyamat és a test általános leépülési folyamatának egyik fő oka a szabad gyökök jelenléte.

  • Mire jó a koenzim q10?

    Azt már tisztáztuk, hogy milyen belső folyamatokban vesz részt a koenzim Q10, de arról még nem esett részletesen szó, hogy pontosan mi célt is szolgál, ha koenzim Q10 tablettát fogyasztunk. Nézzük meg tehát, hogy miben is segít nekünk ez a molekula.

  • A spárga ezért egészséges

    Spágaszezon van, amelyet érdemes kihasználni, mert az ízletes, változatosan elkészíthető zöldség fogyasztásának számos egészségügyi előnye van. Párolva, grillezve, krémlevesként is ehetjük.

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.