Vitaminsarok
09
jan.

D-vitamin pótlása

Post in Vitaminsarok

Felülírva az eddigi ajánlásokat, a közelmúltban új orvosi adagolási séma látott napvilágot a D-vitamin szedésével kapcsolatban. Kiderült ugyanis, hogy Földünk lakosságának jelentős hányada D-vitamin-hiányban szenved, ami – a D-vitamin számos, nemrégiben felfedezett jótékony hatásainak tükrében – akár komoly kockázati tényezőt is jelenthet több betegség esetén.

D-vitaminok hatásai

Legismertebb hatása a csontok épségének, erősségének megőrzésében van, mely zömében a kalciumháztartás regulációján keresztül történik.

Ezen túlmenően azonban, a szervezet optimális D-vitamin szintje erősíti az immunrendszer működését, jótékony hatású depresszió esetén, sőt, fogyókúra esetén növeli a leadott kilók számát.

Cukorbetegségben szenvedőknél kifejezetten védő hatást nyújt szív- és érrendszeri szövődmények (érelmeszesedés!) ellen, és nemrégiben publikált tanulmányok alapján több tumor típus, így az emlő, a petefészek, a prosztata és vastagbél daganatos megbetegedéseinek kialakulását hatékonyan előzheti meg. A már kialakult daganatok kezelése eredményesebb a szervezet optimális D-vitamin-ellátottsága esetén.

Tekintettel a lakosság D-vitamin hiányos állapotára, ezen hatások kialakulásának érdekében elengedhetetlen a vitamin mesterséges formában történő pótlása. Természetesen, mint minden ilyen vegyület esetén, érdemes már ismert, jól bevált, neves gyártók termékeit használni, az esetleges mellékhatások elkerülése, minimalizálása érdekében.

D-vitamin pótlása

Az őszi- téli-tavaszi hónapokban mindenképpen javasolható a D-vitamin pótlása: ősszel és télen az időnként kifejezetten zord időjárás a napsütéses órák jelentős csökkenésében is megnyilvánul, azaz, a bőrben keletkező D-vitamin mennyisége minimalizálódik; tavasszal pedig a szervezet általános kimerülése miatt érdemes a vitaminháztartásra kívülről rásegíteni.

A nyári hónapokban mostanában jelentkező perzselő forróság az árnyékba űzi az embereket; aki mégis kimerészkedik, az is magas faktorszámú fényvédőkrémmel védi bőrét a káros sugarak ellen. Mindez természetesen oda vezet, hogy lassan már nyaranta is érdemes a D- vitamint mesterségesen pótolni.

Időskorban csökken a bőrben képződő D3 forma mennyisége, illetve mérséklődik a vese átalakító kapacitása is, emiatt időskorban mindenképpen javasolt a D-vitamin rendszeres szedése.

D vitamin-teszt

Szervezetünk D-vitamin-háztartásának szintjéről könnyen felvilágosítást kaphatunk, egy egyszerű vérvételt követően: háziorvosi beutalóval a körzeti laborban, vagy Egészségügyi Központokban ellenszolgáltatás fejében rövid idő alatt kiderül, elegendő mennyiségben áll-e rendelkezésre D-vitamin, hogy a fentebb felsorol jótékony hatásait kifejtse. A referenciaérték laboratóriumonként változó lehet, de általánosságban elmondható, hogy legalább 20 ng/ml mennyiséget kell elérnie.
Adagolás – túladagolás

Egészséges csecsemők számára az eddigi protokoll alapján, 2 hetes kortól 1 éves korig naponta 400 NE adandó, koraszülötteknél ez a mennyiség emelhető. Figyelembe véve a csontrendszeri sajátosságokat, mindig a gyermekorvos dönt az adandó dózisról.

Az új protokoll ezt az időtartamot jelentősen megnyújtja (Amerikában már évek óta legalább kamaszkorig kapják a gyermekek a D-vitamint), sőt, még felnőttkorban is javasolja a D-vitamin pótlását, 2-4000 NE mennyiségben.

Mivel a vitamin zsíroldékony, elméletileg túladagolás is előfordulhat, ezt azonban eddig csak extrém adagok tartós adása esetén figyelték meg.

Kapcsolódó elemek

  • Miként szolgálja egészségünket a szőlőmag-kivonat?

    A szőlőmag kivonat egyike a természet leghatékonyabb antioxidánsainak! Sok tanulmány szerint az öregedési folyamat és a test általános leépülési folyamatának egyik fő oka a szabad gyökök jelenléte.

  • Mire jó a koenzim q10?

    Azt már tisztáztuk, hogy milyen belső folyamatokban vesz részt a koenzim Q10, de arról még nem esett részletesen szó, hogy pontosan mi célt is szolgál, ha koenzim Q10 tablettát fogyasztunk. Nézzük meg tehát, hogy miben is segít nekünk ez a molekula.

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.

  • Az immunrendszer védelmezője: C-vitamin

    A C-vitamin talán a legismertebb mikrotápanyag, legtöbben a fontosságával is tisztában vannak. Ám azt, hogy pontosan mi a funkciója a szervezetben, illetve hogy milyen tünetekkel jár a hiánya, már kevesebben tudják.

    A C-vitamin az egyik legnépszerűbb mikrotápanyag és az egyik legtöbbet szedett étrend-kiegészítő. Hatalmas szerepe van a szervezet normális, egészséges működésének fenntartásában: elsősorban az immunrendszernek van szüksége elegendő C-vitaminra, de többek között a szép bőrhöz is kell C-vitamin. 

  • Mi okozza a tavaszi fáradtságot?

    Nehezen viselhető a bágyadtság, az aluszékonyság, a fejfájás, a szédülés és az ingerlékenység egyszerre. Ráadásul hiába süt a nap, bennünk még mintha mindig tél lenne. Kora tavasszal sokan tapasztalnak magukon depresszióhoz hasonló tüneteket. Alvászavar, kimerültség, rossz közérzet jelentkezik.