Vitaminsarok
11
máj.

D vitamin

Post in Vitaminsarok

A napsütés szerelmeseit eddig gyakran óva intették, hogy korlátozzák a napozás óráinak számát és védjék magukat a nap sugarainak ártalmaitól. Bár a napsugárellenes kampány eredményei bíztatóak, egy nem várt mellékhatása is lett a bőrrák elleni hadjáratnak: úgy tűnik, a testünk nem jut elegendő D vitaminhoz. Az elmúlt pár évben kutatók megállapították, hogy a D vitamin, amelyet a nap sugaraiból szintetizálunk illetve megtalálható még egy pár élelmiszerben is, sokkal több betegség megelőzésében játszik fontos szerepet, mint ezt eddig hittük.

 

A tudományos közösség hosszú ideig úgy gondolta, hogy a D vitamin szinte csak a csontozat kialakulásában játszik szerepet (pl segíti a kalcium felszívódását). Az utóbbi 15 év kutatási eredményei azonban rámutattak, hogy ennek a vitaminnak a hiánya jelentősen megemeli a szívbetegségek, a prosztata, a mell és vastagbél rosszindulatú daganatainak előfordulását; ezenkívül egyes kutatások összefüggést találtak az alacsony D vitamin szint és a felsőlégúti betegségek gyakorisága között is. Terhes nők közötti kutatások kimutatták, hogy összefüggés létezik a D vitamin hiánya és a gesztációs diabétesz és a preeclampsia között. Fontos tudni, hogy a magzat képtelen saját magának D vitamint szintetizálni. Ezért szükséges tehát, hogy az édesanyának megfelelő legyen a D vitamin szintje annak érdekében, hogy biztosítani tudja a babája megfelelő fejlődését.

A fenti felismerések 12 magyar szakmai társaságot arra vezettek, hogy közösen lépjenek fel és javaslatot formáljanak, miszerint a téli időszakban a felnőtteknek tanácsolt D vitamin mennyiségét megnövelték 400-ról 1500-2000 nemzetközi egységre, megjegyezvén hogy ennek a mennyiségnek az elérése táplálékkiegészítőkből különösen fontos a várandós nők részére, és azt is, hogy a túlsúlyos emberek esetében lehetséges, hogy ennek a mennyiségnek a kétszerese is szükséges. A sötétebb bőrű emberek szükséglete is magasabb lehet, főleg ha a mérsékelt égöv alatt élnek, mert az ő bőrük pigmentje elnyeli azokat az ultraviola sugarakat, amelyek szükségesek a D vitamin termeléséhez.

Orvost keresek, orvos kereső, orvos adatbázs

Az ilyen összhang ritka, bár nem hallatlan, az orvosi társaságok között. Míg az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet továbbra is fenntartja hivatalos 200 NE javaslatát, a jelenlegi megegyezés legvalószínűbb abból a tényből fakad, hogy a magyar lakosság közel 70%-a szenved valamiféle vitaminhiányban.

Az általános gyakorlatban nem mérik rutinszerűen a D vitamin szintjét. A társadalombiztosítás csak akkor fedezi a vizsgálat költségeit, ha bizonyos szakorvosok rendelik azt el.

Ha elfogadjuk a szakorvosok közös javaslatát, és belegondolunk, hogy az átlag magyar háztartásban a D vitamin bevétel 80 NE per fő alá esik, egyértelművé válik, hogy a különbséget valamivel kompenzálni kell.

Mivel a szervezetünk napfényből is képes D vitamint szintetizálni, ez a nyári hónapokban valamivel könnyebb. Egyes szakemberek még azt is javasolják, hogy naponta 20 percet kéne bármiféle védelem nélkül a napon töltenünk. Azonban bőrrák veszélyét nem szabad figyelmen kívül hagyni, ezért a védelem nélküli napozást nem javasolt a nap közepére időzíteni, és hogy elkerüljük a leégést, javasoljuk a naptej használatát az első pár alkalommal amikor napra megyünk.

A téli hónapokban nehezebb a helyzet: a nap sokkal kevesebbet süt, és ha mégis, ki akarni napozni menni, mikor hideg van kint? A D vitamin szintjét módosított étrenddel vagy étrendi kiegészítők használatával is lehet emelni. Szakemberek az utóbbit javasolják, és ennek megvan az oka: ahhoz, hogy 1600 NE-t elérjünk, naponta 200 gramm heringet vagy lazacot kéne fogyasztanunk nap mint nap. Egyéb lehetőségek között van a napi 400 gramm szardínia, 15 darab tojás, 1 kg borjúhús vagy 2 kg gomba fogyasztása is.

Mivel nem várható, hogy életünk végéig halat együnk, és 15 darab tojás vagy 1 kg borjúhús elfogyasztása naponta több veszéllyel mint előnnyel járna, az egyetlen megoldás hogy kiegészítsük a diétánkat.

Fontos megjegyezni, hogy a D vitamin zsírban oldódó vitamin, amit a szervezet hosszú ideig képes tárolni, emiatt fennáll a túladagolás veszélye. Növelheti a kalcium szintjét a vérben, ami eszméletvesztéshez és vesekárosodáshoz vezethet.

Magyarországon ezért a D vitamin pótlását szolgáló készítmények hagyományosan vénykötelesek voltak. Mostanában azonban egyre több D vitamin tartalmazó terméket láthatunk a drogériák polcain. D vitaminnal dúsított élelmiszerek is találhatóak a boltokban. Általában nem javasolt több mint napi 2000 NE D vitamin bevitele, hacsak az orvos másképp nem rendeli. Egyes készítmények mikrogrammban adják meg a D vitamin szintjüket, ezért jó tudni, hogy 1 mikrogramm D3 vitamin egyenlő 40 nemzetközi egységgel.

Ha kételyei vannak a megfelelő D vitamin mennyiségről saját magának vagy a gyermekének, beszéljen orvosával vagy gyermekorvosával, főleg ha bármilyen krónikus betegségben szenved, vagy gyermeket vár. Bizonyos betegségek esetében jótékony hatású lehet a magasabb dózisú D vitamin, viszont más betegségek esetében (például sarcoidosis), még egy kisebb dózis is kárt okozhat.

Firstmed Centers

Kapcsolódó elemek

  • Anyajegy elváltozása: mikor alakulhat ki bőrrák?

    Már többször foglalkoztunk az anyajeggyel, már írtunk az anyajegy kialakulásáról, mostani cikkünkben ennek elváltozásairól, illetve a bőrrák kialakulásáról írunk.

  • Csak egy bőrünk van

    Nincs egy olyan ember, akinek ne lenne anyajegye. Kevesen gondolják úgy, hogy bármi problémája adódhatna belőle. Pedig rendszeres szűrése ajánlott, és ha bármi elváltozást észlelünk, azonnal bőrgyógyászhoz kell fordulni.

  • Mi okozza a tavaszi fáradtságot?

    Nehezen viselhető a bágyadtság, az aluszékonyság, a fejfájás, a szédülés és az ingerlékenység egyszerre. Ráadásul hiába süt a nap, bennünk még mintha mindig tél lenne. Kora tavasszal sokan tapasztalnak magukon depresszióhoz hasonló tüneteket. Alvászavar, kimerültség, rossz közérzet jelentkezik.

  • Súlyos bajt okozhat a D-vitamin-hiány

    Egy friss elemzés adatai szerint a diabéteszes retinopátia újabb olyan kísérőbetegség, amely a D-vitamin-hiánnyal hozható összefüggésbe. Kitolható, vagy akár meg is akadályozható az ideghártya-betegség kialakulása a cukorbeteg vércukorszintjének megfelelő szinten tartásával.

  • Mennyi a napi D-vitamin-szükséglet?

    Köztudott, hogy a szervezet képes D-vitamint előállítani, ezért viszont nem mindig figyelünk oda a megfelelő mennyiségű bevitelre. Pedig ebben az esetben a fellépő vitaminhiány az egészség alapvető feltételének hiányát jelenti.