Vitaminsarok
16
ápr.

Az immunrendszer védelmezője: C-vitamin

Post in Vitaminsarok

A C-vitamin talán a legismertebb mikrotápanyag, legtöbben a fontosságával is tisztában vannak. Ám azt, hogy pontosan mi a funkciója a szervezetben, illetve hogy milyen tünetekkel jár a hiánya, már kevesebben tudják.

A C-vitamin az egyik legnépszerűbb mikrotápanyag és az egyik legtöbbet szedett étrend-kiegészítő. Hatalmas szerepe van a szervezet normális, egészséges működésének fenntartásában: elsősorban az immunrendszernek van szüksége elegendő C-vitaminra, de többek között a szép bőrhöz is kell C-vitamin. 

A C-vitamin kulcsfontosságú jó néhány enzim és fehérje előállításához, szintéziséhez. Erős antioxidáns, véd az oxidatív stressz ellen - ez az állapot szerepet játszik olyan betegségek kialakulásában, mint a magas vérnyomás vagy a cukorbetegség. 

Az immunrendszerrel kapcsolatos jótékony hatása, hogy serkenti a fehérvérsejtek működését (és a számukat is növeli), emellett a sejtek falát is erősíti, így a kórokozók nehezebben hatolnak át rajtuk. Emellett a kórokozók "mérgeit" is segít hatástalanítani. Enyhe antibiotikus hatása van: egyes baktériumok elpusztulnak a jelenlétében.

C - vitamin, vitamin

Mennyi C-vitaminra van szükség?

A C-vitamin vízben oldódik, így a szervezetünk nem is tudja elraktározni: a fel nem használt, felesleges mennyiség a vizelettel kiürül. A legtöbb emlős saját maga szintetizálja, az ember azon néhány élőlény egyike, amely nem képes erre, ezért a táplálékán keresztül kell mindennap magához vennie.

Egyénenként eltérő lehet, hogy kinek mennyi C-vitaminra van szüksége: több C-vitamint igényelnek a fogyókúrázók, a várandós vagy szoptató kismamák, illetve azok, akik stresszes életet élnek.

Érdemes tudni, hogy a szervezetünk a fölös C-vitamint gyorsan elkezdi kiüríteni: ezért az egyszerű készítményekből nehezen fedezhető a megnövekedett szükséglet.Szerencsére a kiegyensúlyozott étrenden élőknek nem kell tartaniuk a skorbuttól. Azonban ha a kelleténél kevesebb C-vitamin jut a szervezetünkbe, annak jól látható, érzékelhető jelei vannak.

A nehezen gyógyuló sebek, a vérző fogíny, a fertőzésekre való fogékonyság, a gyakori légzőszervi megbetegedések egyaránt a C-vitamin hiányára figyelmeztetnek. 

"Érdekesség! A C-vitamin-hiányos állapot kialakulásának dohányzóknál 3-4-szer akkora a kockázata, mint a nemdohányzóknál. A cigarettafüst nagy mennyiségű káros anyagot, úgynevezett szabad gyököt szállít. A C-vitamin képes semlegesíteni ezeket az anyagokat, ám ez erősen megnövekedett C-vitamin-felhasználással jár. Ennek fényében nem meglepő, hogy a dohányzók átlagos C-vitamin-szükséglete 40%-kal meghaladja a nemdohányzókét, míg erős dohányosok esetében ez az érték magasabb is lehet."

 
A C-vitamin fő forrásai a friss gyümölcsök és zöldségfélék, pl. a narancs, a kivi, a paprika vagy a káposzta. E széles választék ismeretében nem jelenthet problémát a C-vitamin-szükséglet fedezése.

A C-vitamin azonban rendkívül érzékeny anyag: tárolási körülmények miatt, oxigénnel érintkezve, fény vagy hőmérséklet hatására egyes élelmiszerek C-vitamin-tartalma akár teljes egészében elveszhet. Hasonló következményekkel jár, ha a zöldségeket áztatjuk, aprítjuk, vagy túl hosszú ideig melegen tartjuk.

forrás: hazipatika.com

Kapcsolódó elemek

  • Miért kell nyáron erősíteni az immunrendszert?

    Szervezetünket probiotikus baktériumok milliárdjai védik, nélkülük nincs egészséges ember. A gyomor-bélrendszerben található laktobacillusok és a bifidobaktériumok fontos feladatot látnak el, gátolják a potenciális kórokozók és gombák túlzott elszaporodását, stimulálják az immunrendszert, óvnak a betegségekkel szemben.

  • Miként szolgálja egészségünket a szőlőmag-kivonat?

    A szőlőmag kivonat egyike a természet leghatékonyabb antioxidánsainak! Sok tanulmány szerint az öregedési folyamat és a test általános leépülési folyamatának egyik fő oka a szabad gyökök jelenléte.

  • Mire jó a koenzim q10?

    Azt már tisztáztuk, hogy milyen belső folyamatokban vesz részt a koenzim Q10, de arról még nem esett részletesen szó, hogy pontosan mi célt is szolgál, ha koenzim Q10 tablettát fogyasztunk. Nézzük meg tehát, hogy miben is segít nekünk ez a molekula.

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.

  • Súlyos bajt okozhat a D-vitamin-hiány

    Egy friss elemzés adatai szerint a diabéteszes retinopátia újabb olyan kísérőbetegség, amely a D-vitamin-hiánnyal hozható összefüggésbe. Kitolható, vagy akár meg is akadályozható az ideghártya-betegség kialakulása a cukorbeteg vércukorszintjének megfelelő szinten tartásával.