Vitaminsarok
04
febr.

A C-vitamin 6 legfontosabb egészségvédő hatása

Post in Vitaminsarok

A C-vitamin, más néven aszkorbinsav az egyik legnagyobb mennyiségben fogyasztott vitaminunk, aminek a pótlására a megfázásos időben szinte mindannyian elsőként gondolunk. Bár nagy mennyiségben fogyasztjuk étrendkiegészítő formájában, ez a vízben oldódó antioxidáns a legkomplexebb, leghatásosabb formában a zöldségekben és gyümölcsökben van jelen – a citrusfélékben, paprikában, spenótban, brokkoliban, káposztában és eperben.

Azért érdemes természetes forrásból pótolni, mert így tudja legjobban kifejteni védő hatását.

Szervezetünk nem képes előállítani, sem raktározni, így teljes egészében a külső forrásokra vagyunk utalva.

Legfontosabb egészségvédő hatásai:

1. Talán legismertebb tulajdonsága a C-vitaminnak, amiért a téli időszakban még többet fogyasztjuk, hogy támogatja az immunrendszer működését, segíthet megelőzni a megfázást és influenzát, megbetegedés esetén pedig lerövidítheti a betegség időtartamát. Fontos, hogy már a hideg időszak előtt elkezdjük a pótlását, ne csak akkor gondoljunk rá, amikor már megfáztunk.

2. Fontos a sebgyógyuláshoz, a kollagén képződéshez. Utóbbi hatása révén a szépségmegőrzésben is kiemelkedő jelentőségű, hiszen a kollagén segít, hogy bőrünk feszes és rugalmas maradjon.

3. Csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, ez főként antioxidáns és zsírsav oxidációt befolyásoló tulajdonságának köszönhető.

4. Elősegíti a vas felszívódását. A kellő vasbevitelre különösen a nőknek kell gondolni, vashiány azonban a szükséges mennyiségű vaspótlás mellett is bekövetkezhet, ha zavar támad a felszívódásban. A C-vitamin nagymértékben elősegíti a vas kellő hasznosulását.

5. Nagy szerepe van az agy egészségének megőrzésében, az agy egészséges öregedési folyamatának elősegítésében, és a szellemi hanyatlás megelőzésében. A C-vitamin felszívódását genetikai és nem genetikai tényezők is befolyásolják. Utóbbiak között szerepel az életkor, ez indokolja, hogy idősebbeknek nagyobb a C-vitamin igénye. A vitamin fogyasztásával pedig nem csupán a szellemi hanyatlás kockázatát csökkenthetjük, hanem szürkehályog és az időskori makuladegenerácó rizikóját is.

6. Csökkenti a daganatos betegségek kockázatát is – különösen a tüdő-, mell és vastagbélrák esetén. Mindez a C-vitamin antioxidáns hatásának köszönhető, ugyanis kulcsszerepet tölt be a sejtek oxidatív károsodásának megelőzésében, képes hatástalanítani a szabad gyököket, még mielőtt azok kárt tennének a sejtekben. Érdekesség azonban, hogy a rákellenes hatás csak a természetes C-vitamin forrásokkal hozható összefüggésbe, étrendkiegészítő formájában ilyen védő hatást eddig még nem mutattak ki.

A C-vitamin hiánybetegsége a skorbut, mely fáradtsággal, ínygyulladással, ínyvérzéssel, ízületi fájdalmakkal jár, de ez nagyon ritka, csakis akkor alakul ki, ha valaki hónapokon át napi 10 mg-nál kevesebb C-vitamint fogyaszt. Fontos, hogy jobban odafigyeljenek a C-vitamin pótlására, és a napi ajánlott adagnál többet fogyasszanak, a dohányosok és azok, akik kevés nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, de bizonyos rákbetegség, vesebetegség és felszívódási zavar esetén is többet kell bevinni szervezetbe.

Régebben az ajánlott napi adag 60 mg volt felnőtteknek, ma már nem ritka az 1000 mg-os étrendkiegészítő sem. Ugyan ilyen mennyiség nem feltétlenül indokolt, nem is káros, a felső biztonságos határa ugyanis felnőttek számára 2000 mg. Ennél többet azonban semmi esetre se fogyasszunk, mert vese- és szövetkárosodással kell számolnunk. A szervezet a szükséges C-vitamint felveszi, s mivel vízoldékony vitaminról van szó, a felesleges hamar ki is ürül a testünkből. Noha, a legtöbb esetben biztonsággal fogyasztható, kemoterápia, valamint sztatin és niacin tartalmú gyógyszerek szedése esetén a C-vitamin étrendkiegészítő szedését beszéljük meg orvosunkkal.

Szerző: Jáksó Nóra

Kapcsolódó elemek

  • Miként szolgálja egészségünket a szőlőmag-kivonat?

    A szőlőmag kivonat egyike a természet leghatékonyabb antioxidánsainak! Sok tanulmány szerint az öregedési folyamat és a test általános leépülési folyamatának egyik fő oka a szabad gyökök jelenléte.

  • Mire jó a koenzim q10?

    Azt már tisztáztuk, hogy milyen belső folyamatokban vesz részt a koenzim Q10, de arról még nem esett részletesen szó, hogy pontosan mi célt is szolgál, ha koenzim Q10 tablettát fogyasztunk. Nézzük meg tehát, hogy miben is segít nekünk ez a molekula.

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.

  • Az immunrendszer védelmezője: C-vitamin

    A C-vitamin talán a legismertebb mikrotápanyag, legtöbben a fontosságával is tisztában vannak. Ám azt, hogy pontosan mi a funkciója a szervezetben, illetve hogy milyen tünetekkel jár a hiánya, már kevesebben tudják.

    A C-vitamin az egyik legnépszerűbb mikrotápanyag és az egyik legtöbbet szedett étrend-kiegészítő. Hatalmas szerepe van a szervezet normális, egészséges működésének fenntartásában: elsősorban az immunrendszernek van szüksége elegendő C-vitaminra, de többek között a szép bőrhöz is kell C-vitamin. 

  • Súlyos bajt okozhat a D-vitamin-hiány

    Egy friss elemzés adatai szerint a diabéteszes retinopátia újabb olyan kísérőbetegség, amely a D-vitamin-hiánnyal hozható összefüggésbe. Kitolható, vagy akár meg is akadályozható az ideghártya-betegség kialakulása a cukorbeteg vércukorszintjének megfelelő szinten tartásával.