Vitaminsarok
09
jan.

A B-vitaminokról általában

Post in Vitaminsarok

A B-vitaminokat komplexnek is nevezzük, hiszen ezek az anyagok sosem önmagukban, hanem mindig közösen fordulnak elő az egyes élelmiszerekben. Tehát nem egy B-vitaminról, hanem többről beszélhetünk. Ezek közül a salátában és a gabonafélékben az összes B-vitamin megtalálható, de a sörélesztő is nagy koncentrációban tartalmazza ezeket az anyagokat.

Mivel a B-vitaminok egymással együttműködve, közösen fejtik ki a hatásukat, így semmit sem érünk el azzal, ha pusztán egyfajta B-vitamint szedünk. Nagyszerű csapatjátékosok, egyenként, önállóan sokkal kevésbé képesek kifejteni a hatásukat. Együtt még a felszívódásuk is jobb, mint külön-külön. Később még lesz szó arról, hogyan is hatnak egymásra ezek az anyagok, melyik B-vitamin melyik másik hatását erősíti.

A B-vitaminokról általánosan elmondható, hogy fontos szerepet játszanak abban, hogy az idegrendszer megfelelően működjön és fejlődjön. De ezenkívül a B-vitaminok nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy hajunk mesésen ragyogjon, bőrünk fényes és üde legyen, valamint  ahhoz is, hogy körmeink egészségesek maradjanak. Ezeknek a vitaminoknak az emésztőrendszer is nagy hasznát veszi: javítja és fokozza az emésztőszervek működését. Segít a méregtelenítésben is, mivel stimulálja a májat, így azt fokozottabb működésre készteti. De a sportolók sem mehetnek el a B-vitaminok mellett, hiszen az izmok felépítésében és működésében is lényeges szerepet játszanak ezek az anyagok.

És milyen következményekkel jár, ha ezekből a vitaminokból a szervezetünk hiányt szenved? A B-vitamin hiánya igen komoly károkat képes okozni a fent felsorolt szervekben és szervrendszerekben. Ha nem jutunk megfelelő mennyiségű B-vitaminhoz, akkor sejtjeink lassacskán megbetegszenek, majd elpusztulnak. Hajunk gyorsabban kezd el őszülni, majd hullani kezd. Látásunk romlik. Emellett kisebb idegrendszeri problémák is fellépnek: idegesek, depressziósak leszünk és romlik a közérzetünk. A komoly depressziónak nagyon sok köze van a B-vitaminok hiányának.

Sajnos a mai modern és rohanó életmód sem kedvez a B-vitaminok hasznosulásának. Számos anyag van, mely kitartóan pusztítja ezeket a vitaminokat és megakadályozza felszívódásukat. A túl sok kávé vagy tea, a mértéktelen mennyiségű cukor és édesség valamint alkohol mind ezekhez az anyagokhoz sorolható. De azt is érdemes megjegyezni, hogy a fehér liszt fogyasztásával is sokkal kevesebb B-vitamint viszünk be a szervezetünkbe, mintha a teljes kiőrlésűt választanánk. A teljes kiőrlésű gabona grammja 3,5mcg tiamint (B1) tartalmaz, addig a fehér liszt csupán 0,8mcg-ot. Ez az arány érvényes a többi B-vitaminra is. Mivel az emberi szervezet a teljes értékű gabonára van beállítva, ezt szokta meg az évezredek alatt, el lehet képzelni, mit jelent a drámai vitamincsökkenés.

Kapcsolódó elemek

  • Miként szolgálja egészségünket a szőlőmag-kivonat?

    A szőlőmag kivonat egyike a természet leghatékonyabb antioxidánsainak! Sok tanulmány szerint az öregedési folyamat és a test általános leépülési folyamatának egyik fő oka a szabad gyökök jelenléte.

  • Mire jó a koenzim q10?

    Azt már tisztáztuk, hogy milyen belső folyamatokban vesz részt a koenzim Q10, de arról még nem esett részletesen szó, hogy pontosan mi célt is szolgál, ha koenzim Q10 tablettát fogyasztunk. Nézzük meg tehát, hogy miben is segít nekünk ez a molekula.

  • A legfontosabb vitaminok negyven felett

    Testünk másképpen működik a negyvenes, mint a húszas éveinkben - csökken a csontjaink sűrűsége, az izmaink ereje, és hajlamosabbak leszünk bizonyos betegségekre.

  • Az immunrendszer védelmezője: C-vitamin

    A C-vitamin talán a legismertebb mikrotápanyag, legtöbben a fontosságával is tisztában vannak. Ám azt, hogy pontosan mi a funkciója a szervezetben, illetve hogy milyen tünetekkel jár a hiánya, már kevesebben tudják.

    A C-vitamin az egyik legnépszerűbb mikrotápanyag és az egyik legtöbbet szedett étrend-kiegészítő. Hatalmas szerepe van a szervezet normális, egészséges működésének fenntartásában: elsősorban az immunrendszernek van szüksége elegendő C-vitaminra, de többek között a szép bőrhöz is kell C-vitamin. 

  • Mi okozza a tavaszi fáradtságot?

    Nehezen viselhető a bágyadtság, az aluszékonyság, a fejfájás, a szédülés és az ingerlékenység egyszerre. Ráadásul hiába süt a nap, bennünk még mintha mindig tél lenne. Kora tavasszal sokan tapasztalnak magukon depresszióhoz hasonló tüneteket. Alvászavar, kimerültség, rossz közérzet jelentkezik.